Såga till bitarna

Med hjälp av en sticksåg sågar jag ut bitarna i MDF. Jag började med att såga ut armstödets högra vägg för att sedan gå till bilen och kolla om de passar och det gjorde den. Sedan tar jag lite mått och ritar ut nästa del, det blir ganska mycket spring ut till bilen för att kolla om bitarna passar. Om de inte gör det så får man såga till nya om de blivit för små, men det har inte jag behövt göra än. Vi har en liten snickarbänk hemma som jag använder för att spänna fast grejerna när jag ska såga och slipa.



Snickarbänken som står i garaget.

Jag sågar till en bit med sticksåg.

En färdigsågad bit.




Skisser

Jag har ritat lite skisser på hur armstödet ska se ut men måtten finns inte med eftersom jag tar måtten och sedan ritar jag ut delarna med rätt mått på MDF-skivan. Det är svårt att ta de exakta måtten eftersom de ändras lite hela tiden för underlaget som armstödet ska "stå" på är väldigt ojämnt och lutar lite.

En skiss på hur armstödet ser ut i 3D.

Profil från vänster sida.

Alla delar uppritade förutom "locket"alltså ovansidan av armstödet.

Profil från höger sida.

skiss uppifrån. Istället för plexiglas så kanske det blir MDF eftersom jag först inte trodde att en MDF-skiva inte får plats eftersom det skulle ha blivit så thight mellan skivan och handbromsen, men nu när jag har sågat ut lite delar så kanske det får plats i alla fall.

Projektplan

Här är planeringen för vecka 39 och vecka 40. Det är få punkter varje vecka men det tar lång tid att utföra punkterna.

Veka 39

  • Börja jobba på armstödet, göra skiss och ta mått, såga ut delar
  • Skruva loss lite delar från bilen
  • prova om det går att klä in vissa delar i konstläder

 

Vecka 40

  • Fortsätta såga ut delar, skruva och limma ihop delar på armstödet
  • planera en ny plats för knappar

Armstödet börjar ta form

Nu ska jag börja på armstödet men det kommer ta lååång tid innan den blir klar. Jag kommer börja med att rita en skiss(redan gjord) och sedan kolla vilka mått armstödet ska ha. Sedan är det dax att rita ut mallen på MDF skivan och sedan skära ut och skruva ihop. och sedan ska man slipa till runda kanter och klä in i konstläder men jag kanske lägger ett lager skummgummi för att det ska bli bättre komfort på den men det får vi se när den är ihopskruvad.
Detta lät ju jättelätt men lite mer komplicerat kommer det bli.  :P

Skruva loss fler delar


Eftersom jag ska klä in så mycket som möjligt i konstläder så bestämmde jag mig för att kruva loss ännu en till del för att lättare kunna planera och se om det fungarar att klä in det som jag har tänk mig. Hitills så har det gått bra enligt mina planer men det känns som om allt blir större och större hela tiden för det uppstår alltid smågrejer som blir jättestora, men jag kan hålla mig lugn för enligt mig och mitt huvud så kommer det bli jättebra i alla fall!!

Här är lite bilder på det som jag plockade bort idag:

Det som ska plockas bort är rödmarkerat.

Jag började med att loss växelspaksknoppen och sedan damaskern(skinnet som döljer växelspaken). Jag skruvade loss några skruvar(röda pilar), och sedan två stycken skruvar längst in där man har fötterna. Det va väldigt svårt att komma på var den sista skruven satt och man fick stoppa in fingrar i alla möjliga hål för att hitta skruven men tillslut så hittade jag den. Skruven som satt längs in vid fötterna va lätt att hitta men det var svårt att få loss den och därför blev jag tvungen att plocka bort en till del (se bild nedan).


Och för att få loss hela grejen så blev jag tvungen att lossa en annan sak, "luckan" som sitter under ratten och där va de fullt av sladdar och man ville ju inte försöra där inte. När jag fått loss det jag ville få loss så skruvade jag tillbaka "luckan".

Jag markerade vilka knappar som tillhör till vilken sladd för att lättare komma ihåg.

Saken som jag ville få loss och fick loss, ligger till höger i bilden.

efter att ha damsugit bort allt skräp så såg det ut såhär. Efter att ha dammsugit bort skräpet och putsat lite så blev det väldigt naket, men grejerna kommer ju sitta på sin plats igen, efter sin makeover.


Och nu funderar jag på om jag ytterligare ska plocka bort "luckan" och fler delar eftersom de också ska få en makeover. När man ska börja lossa saker så får man sitta och tänka ett tag innan man kommer på det, för alla skruvar är inte synliga utan de flesta är gömda.




Shopping klar

Nu har jag och pappa varit och shoppat på byggma i danderyd. Där hittade vi allt förutom limmet som heter fastbond 30. Jag frågade om råd vilket slag material man kan bygga armstödet i och jag bestämmde mig för att prova både plywood och MDF skiva. Istället för att köpa en jättestor skiva så fick vi gratis spillbitar i både plywood och MDF och dessa bitar räcker för att bygga ett armstöd, tror jag. 

Från första början tänkte jag att armstödet skulle göras i plexiglas. För att böja plexi så måste man värma upp plasten med varmluftspistol. Jag provade att böja en 90 graders vinkel men det fungarade inte alls så bra som jag tänkt mig och jag insåg snabbt att det inte va rätt material. Nu när jag har fått tag på både plywood och MDF så är jag nästan helt säker på att armstödet ska göras av MDF för det är en aningen tjockare än plywood vilket underlättar när man skruvar ihop bitarna och risken för att MDF ska tappa formen i fuktiga utrymmen är inte alls lika stor som för plywood. Plexiglas kan komma att behövas när jag ska fixa en ny plats för massa knappar så nu vet jag i alla fall hur plexiglas är att arbeta med.

Armstödet

Armstödet

Jag har gjort en skiss för hur den färdiga produkten, i det här fallet armstödet, ska se ut och det gjorde jag innan jag skruvade loss något. Jag har börjat med att skruva loss en grej som du kan se på bilderna nedan.

Plasthöjlet som sitter runt handbromsen måste först skruvas loss för att det blir lättare att ta mått och planera armstödet.

Jag letade upp skruven som håller fast plasthöljet, skruvade loss skruven och lossade höljet

Såhär ser det ut efter att jag tagit av höljet, jag blev tvungen att koppla loss stolsvärme-knapparna. På bilden längst till vänster så syns det en svart rund plastgrej med en skruv i mitten, där är bla där det nya armstödet ska fästas.

Stolsvärmeknapparna kommer få en ny plats som jag kommer fixa senare.

inköpslista

Idag ska jag åka köpa lite saker som jag behöver för att kunna börja bygga armstödet och lite annat
jag ska bla. köpa:
  • stark sytråd
  • plywood
  • skruvar
  • lim, kontaktlim och fastbond 30
  • en metallsak som man kan fästa amrstödet med
  • varmluftspistol
  • konstläder






Bilen och planeringen


Nu har jag äntligen köpt bilen som jag kommer använda till mitt 100 poängs proketet. Det är en BMW 318 cab från 1992, en E30. Jag har tänkt att jag skulle fixa inredningen på bilen, tex klä inredning i läder, bygga om småsaker i bilen, dra nya elkablar till belysningen i bilen.





Jag har gjort en preliminär lista på det som ska göras på bilen. Det som står på listan är det som jag kommit på hittills men listan kommer säkert att växa när jag kommit igång ordentligt.
Det kan vara svårt att göra en tidsplan över tre månader eftersom nästan alla saker som jag ska fixa hänger ihop på något sätt och sedan är det svårt att veta hur lång tid det tar att fixa en sak eftersom jag inte har gjort något liknade tidigare. Jag får helt enekel göra en planering allt eftersom, tex veckoplanering.

Detta ska göras på bilen under projektet:

·         Klä om inredingen i läder- insida av dörrar, instrumentbrädan och armstöd mm

·         Bygga ett nytt armstöd mellan förar- och passagararsätet

·         Ny plats till sätesvärme - knapparna

·         Ny plats till elfönsterhiss - knapparna

·         Täcka igen de gamla hålen

·         Täcka igen ”förvaringsgropen” mittemot passagerarstolen

·         Dra nya elkablar till belysningen i taket, mitten armstödet och fötterna, koppla in en timer

·         Byta ut antennen till radion

·         Byta plasrör i mototrummet

·         Byta ratt

·         Byta växelspaksknopp

·         Byta sidospeglar

·         Byta lampor fran och bak, montera dit små ”angel eys” endas fram

·         Laga låset på förarsidan

·         Putsa rent alla kromade delar på bilen

·         Göra något åt de gamla fälgarna om möjligt

·         Byta gas, koppling och bromspedaler om möjligt

·         Göra om mätartavlan

·         Laga elspegel kanapparna

·         Fixa  solskärmarna

·         Nya reg skyllts hållare och beställa nya reg.skylltar

·         Fixa handbromsen

·         Lacka om plastdetaljer

 

Jag kommer själv göra så mycket som möjligt men är det något som är mycket svårt så får en verkstad göra jobbet. Men tanken är att jag själv ska planera och sedan utföra allt. Det krävs en mycket noga planering av varje sak som jag ska fixa för att det ska bli så bra som möjligt, detta gäller också val av material. Jag kommer även behöva göra en skiss/modell med nograna mått när jag tex. ska bygga ett nytt armstöd.

 

 


RSS 2.0