Köpta tillbehör
På biltema så köpte jag mer konstläder till insida av dörrar och andra delar, lim, kardborreband, tillbehör till rostlagning, filten till bilgolvet, sandpapper och andra tillbehör.Detta kostade ca 1100kr. Sedan köpte jag även rätt färg till min bil när jag målar över det som jag rostlagat. Ett nytt bilbatteri från mekonomen köpte jag också eftersom det gamal batteriet dog och hade även för stora mått.
Listerna
Alla lister som sitter runt bilen har jag plcokat bort för att rengöra under de och självaste listerna, sen är det mycket lättare att vaxa bilen när listerna är bortplockade. Även gummilister som sitter runt dörrar och bagaeluckan har jag tagit bort, tvättat och smort in de med ett spray för att de ska se nyare ut.
Om listern inte hade kostat runt 700kr styck så hade jag köpt helt nya eftersom de gamla är lite slitna men de håller garanterat flera år till. Jag tycker att det är lite synd att orginalreservdlarena är så himla dyra men det finns en fördel, då får jag också själv jobba lite och inte bara köpa nytt och sätta de på plats.

Ni kan se att den svarta listen längt bilens långsida är borta, under listen var det fullt med vägdamm och jag tvättade bort smuten med schamo och en svamp. Även den lilla sidoblinkersen plcokde jag bort för att rengöra den och plåten.
Vid vindrutan finns det två luft hål och ett plasts galler över de, gallerena var mycket matta och runt om gallrents kanter satt det fastgrott smuts. Lättast var att jag tog bort gallret och sedan rengöra de.

Gallret fick jag loss genom att sticka in en plastkil mellan den och plåten, det sa klick jag den var loss.
Ni kan se att den övre halvan på gallret är mattare än den undre, den undre delan sprayde jag med siliconespray och därmed det glansiga resultatet. Jag gjort de samma sak på andra sidan.
Om listern inte hade kostat runt 700kr styck så hade jag köpt helt nya eftersom de gamla är lite slitna men de håller garanterat flera år till. Jag tycker att det är lite synd att orginalreservdlarena är så himla dyra men det finns en fördel, då får jag också själv jobba lite och inte bara köpa nytt och sätta de på plats.

Ni kan se att den svarta listen längt bilens långsida är borta, under listen var det fullt med vägdamm och jag tvättade bort smuten med schamo och en svamp. Även den lilla sidoblinkersen plcokde jag bort för att rengöra den och plåten.
Vid vindrutan finns det två luft hål och ett plasts galler över de, gallerena var mycket matta och runt om gallrents kanter satt det fastgrott smuts. Lättast var att jag tog bort gallret och sedan rengöra de.

Gallret fick jag loss genom att sticka in en plastkil mellan den och plåten, det sa klick jag den var loss.
Ni kan se att den övre halvan på gallret är mattare än den undre, den undre delan sprayde jag med siliconespray och därmed det glansiga resultatet. Jag gjort de samma sak på andra sidan.
Golvmattan i bilen
Jag kollade upp hur mycket en ny golvmatta till bilen kostar och den gick på 5200kr och var väldigt onödigt och jag bestämde mig att hitta ett annat alternativ. Jag har gåt runt i olika mattvaruhus och letat efter en passande heltäckningsmatta men priset på de har gått upp till 4000kr, tillslut hittade jag en ganska tunn och fin filtmatta på biltema som jag bestämde mig för att köpa. För att fästa filtmattan så köpte jag också självhäftade kordborreband.



Såhär såg den ursprungliga mattan ut innan. Jag tyckte det var finare med svart och det var därför jag bestämde mig för att lägga dit en ny.
Filten jag jag köpte var i måtten 200x140 och räckte inte riktigt och därför fick jag andvända mig av två stycken filtar. Jag la skarven långägående med bilen mitt emellan framsäten. Sedan började jag placera ut filten och sedan klippa bort allt överflödigt. Sedan placerade jag ut massor med kardborre bitar som på bilgovet etersom det är de som ska hålla filten på plats.

Såhär ser det ut under filen, jag la kardborrebandens två sidor mot varandra och sedan satte jag fast de på govlet för att sedan kunna lägga på filten.

Det är lite svårt att se skarven men den går vågrätt med bildens långsida. Jag har sytt ihop skarven för hand med stygn som kallas smygstygn och dessa stygn är bra eftersom de inte syns.

Här ser nu hur slutresutatet blev, det saknad fortfarande lister på högersidan. Det kan se väldigt buckligt ut längs in med jag har inte hunnit räta ut de. Jag har gjort likadant på andra sidan och jag blev mycket nöjd med resultatet. Det var inte alls svårt att komma på hur jag skulle göra eftersom jag tänkt mycket på det innan och manualen till hur jag skulle göra fanns i mitt huvud.

Såhär såg den ursprungliga mattan ut innan. Jag tyckte det var finare med svart och det var därför jag bestämde mig för att lägga dit en ny.
Filten jag jag köpte var i måtten 200x140 och räckte inte riktigt och därför fick jag andvända mig av två stycken filtar. Jag la skarven långägående med bilen mitt emellan framsäten. Sedan började jag placera ut filten och sedan klippa bort allt överflödigt. Sedan placerade jag ut massor med kardborre bitar som på bilgovet etersom det är de som ska hålla filten på plats.

Såhär ser det ut under filen, jag la kardborrebandens två sidor mot varandra och sedan satte jag fast de på govlet för att sedan kunna lägga på filten.

Det är lite svårt att se skarven men den går vågrätt med bildens långsida. Jag har sytt ihop skarven för hand med stygn som kallas smygstygn och dessa stygn är bra eftersom de inte syns.

Här ser nu hur slutresutatet blev, det saknad fortfarande lister på högersidan. Det kan se väldigt buckligt ut längs in med jag har inte hunnit räta ut de. Jag har gjort likadant på andra sidan och jag blev mycket nöjd med resultatet. Det var inte alls svårt att komma på hur jag skulle göra eftersom jag tänkt mycket på det innan och manualen till hur jag skulle göra fanns i mitt huvud.
Vad som ska beställas
Jag har varit på BMW och fått priser till lite olika delar och priserna var väldigt blandade. Jag har hittat fler delar som ska beställas och jag ska gå igenom allt som jag behöver och se om jag hittar vissa delar lite billigare någon annan stans. Från början hade jag inte tänkt att jag skulle köpa nya delar men nu när jag har kollat nogare på bilen så tycker jag att det blir snyggare att ersätta de gamla slitna delarna.
Dessa delar har jag kollat upp priset på men jag kommer bara beställa det nöfvändigaste, ex säten i bilen är fina men lite slitna och då kan det vara onödigt att lägga ner 16800 på framsäten. Om man inte vill lägga ner 16000 helt nya säten så kan man lämna in sätena till en firma som klär om de, men hur mycket det kostar har jag inte kollat upp och det finns massvis med olika firmor.
Handtag 2st.................252:-
BMW embkem bak.......248:-
BMW huvemblem.........260:-
Sidoblinkers 2st...........448:-
Antenn........................476:-
Bakljus 2st...............1 952:-
Golvbeklädnad.........5 166:-
Sits bak...................8 640:-
Ryggstöd bak...........9 540:-
Säten fram 2st........16 800:-
Sufflett tyg.............13 200:-
Jag kommer att noga tänka över vad jag ska köpa, jag kanske inte alls köper nya säten eftersom det är så dyra. Det finns fortf saker kvar som jag inte har kollat upp priset på.
fortsättning kommer.
fortsättningen....
Jag har varit hos BMW group danderyd minst 4 gånger eftersom jag fått felaktiga delar och för att det blivit strul med leveransen. Det som jag beställde var utsida av dörrhandtag, gummirör till motorn, emblem bak och fram, gashyraliska fjädrar och listen som sitter vid bageutrymmet. Priset på dessa grejer gick på över 2300kr och det var inte många delar:P
Dessa delar har jag kollat upp priset på men jag kommer bara beställa det nöfvändigaste, ex säten i bilen är fina men lite slitna och då kan det vara onödigt att lägga ner 16800 på framsäten. Om man inte vill lägga ner 16000 helt nya säten så kan man lämna in sätena till en firma som klär om de, men hur mycket det kostar har jag inte kollat upp och det finns massvis med olika firmor.
Handtag 2st.................252:-
BMW embkem bak.......248:-
BMW huvemblem.........260:-
Sidoblinkers 2st...........448:-
Antenn........................476:-
Bakljus 2st...............1 952:-
Golvbeklädnad.........5 166:-
Sits bak...................8 640:-
Ryggstöd bak...........9 540:-
Säten fram 2st........16 800:-
Sufflett tyg.............13 200:-
Jag kommer att noga tänka över vad jag ska köpa, jag kanske inte alls köper nya säten eftersom det är så dyra. Det finns fortf saker kvar som jag inte har kollat upp priset på.
fortsättning kommer.
fortsättningen....
Jag har varit hos BMW group danderyd minst 4 gånger eftersom jag fått felaktiga delar och för att det blivit strul med leveransen. Det som jag beställde var utsida av dörrhandtag, gummirör till motorn, emblem bak och fram, gashyraliska fjädrar och listen som sitter vid bageutrymmet. Priset på dessa grejer gick på över 2300kr och det var inte många delar:P
Bild på hardtop
Här kommer en bild på hardtopen som jag plockade bort eftersom det underlättar arbetet.

Bild på hardtopen, väldigt lätt att lyfta av men svårt att förvara.
Hardtopen måste stå och luta mot något högre eftersom det finns två metallpiggar(på bakdelen) som inte ska belastas och om de åker ner i golvet blir det fula märken. Metallpiggarna håller taket på plats när man lägger på den på bilen och sedan går elen till bakrutevärmaren vid de på något konstigt sätt, har inte inspekterat det än.
En hardtop är ett hårt avtagtbart tak till bilen som lätt kan plockas bort. Hardtoppen är mycket varmare än suffletten(tygtaket) men nackdelen är att den tar mycket plats när den inte används, om man inte har en speciell förvarningspåse som kan hängas på väggen eller en hardhop-lift som gör det möjligt att hissa upp den i taket. Sedan är den rätt så tung att lyfta av och man måste vara mist två. Jag ska på något sätt försöka konstruera en hardtop-lift som fästes i taket.
Priset på en hardtop beror på om det är bilens egna färgkod på taket, vad taket har för material, plast eller någon typ av tyg, om den har bakrute uppvärmning och om det är orginal märke. Jag skulle chansa att en orginal hardtop kostar mellan 8000 till 10000 kronor. När jag köpte min bil så fick jag välja om jag vill köpa hardtopen eller inte och därmed blev priset lite dyrare.

Bild på hardtopen, väldigt lätt att lyfta av men svårt att förvara.
Hardtopen måste stå och luta mot något högre eftersom det finns två metallpiggar(på bakdelen) som inte ska belastas och om de åker ner i golvet blir det fula märken. Metallpiggarna håller taket på plats när man lägger på den på bilen och sedan går elen till bakrutevärmaren vid de på något konstigt sätt, har inte inspekterat det än.
En hardtop är ett hårt avtagtbart tak till bilen som lätt kan plockas bort. Hardtoppen är mycket varmare än suffletten(tygtaket) men nackdelen är att den tar mycket plats när den inte används, om man inte har en speciell förvarningspåse som kan hängas på väggen eller en hardhop-lift som gör det möjligt att hissa upp den i taket. Sedan är den rätt så tung att lyfta av och man måste vara mist två. Jag ska på något sätt försöka konstruera en hardtop-lift som fästes i taket.
Priset på en hardtop beror på om det är bilens egna färgkod på taket, vad taket har för material, plast eller någon typ av tyg, om den har bakrute uppvärmning och om det är orginal märke. Jag skulle chansa att en orginal hardtop kostar mellan 8000 till 10000 kronor. När jag köpte min bil så fick jag välja om jag vill köpa hardtopen eller inte och därmed blev priset lite dyrare.
Rost under instegslisten
När jag plockade bort alla lister på bilens utsida så hittade jag början på rost på ganska många ställen och det kommer jag att laga eftersom rosten inte får ta fart för då kommer min bil börja rosta och det ser inte fint ut när bilen är vit.

Där hålen finns så har instegslisten suttit och runt hålen finns det en aningen rost. Jag såg även att det fanns rost under den svara gummilisten.

Där det är rödmarkerat satt den svarta gummilisten och där finns även den värsta rosten. Jag tror att det har hamnat massor med stenar och grus under listen och när man har klivit in i bilen så har man också trampat på listen och sedan har stenara skavit i lacken och med lite vatten så har det börjat rosta.

Ni kan se att det börjar med en väldigt liten skråma i plåten och sedan börjar det korrodera(rosta).
I denna skarv så har rosten tagit fart.

En större rostfläck.
Jag har funderat ut lite hur jag ska laga rosten men det återkommer jag med.

Där hålen finns så har instegslisten suttit och runt hålen finns det en aningen rost. Jag såg även att det fanns rost under den svara gummilisten.

Där det är rödmarkerat satt den svarta gummilisten och där finns även den värsta rosten. Jag tror att det har hamnat massor med stenar och grus under listen och när man har klivit in i bilen så har man också trampat på listen och sedan har stenara skavit i lacken och med lite vatten så har det börjat rosta.

Ni kan se att det börjar med en väldigt liten skråma i plåten och sedan börjar det korrodera(rosta).

I denna skarv så har rosten tagit fart.

En större rostfläck.
Jag har funderat ut lite hur jag ska laga rosten men det återkommer jag med.
Rengörning av säten
När man är ute och kör med shuffletten nere så blir det väldigt dammigt smuts fastnar mellan sätena och sömmarna på sätena blir väldigt smutsiga. Jag har rengjort de med vanligt såpa, trasa och sedan använde jag mig av en hotell tandborste för att få rent sömmarna. Jag ska också köpa skinnvårdsprodukter eftersom det behåller skinnets mjukhet och förhindrar torrsprickor. Sätena på min bil har redan fått torrsprickor vilket inte är snyggt.

Här är baksätets sittsdel. Den är väldigt mustsig och och sömmarna har sugit åt sig allt möjligt, mest vägdamm.
Jag tvättde rent de med en nagelborste och sedan torkade av de med en fuktig trasa. Sömmarna borstade jag rent med en tandborste och tvål.

Rejält med vatten ovh tvål och sedan skrubba åt alla håll, torka rent med trasa.

Såhär såg alls sömmar ut innan jag började tvätta rent.
Före
Efter
Jag kommer också att rengöra framsätena på samma sätt.

Här är baksätets sittsdel. Den är väldigt mustsig och och sömmarna har sugit åt sig allt möjligt, mest vägdamm.
Jag tvättde rent de med en nagelborste och sedan torkade av de med en fuktig trasa. Sömmarna borstade jag rent med en tandborste och tvål.

Rejält med vatten ovh tvål och sedan skrubba åt alla håll, torka rent med trasa.

Såhär såg alls sömmar ut innan jag började tvätta rent.
Före

Jag kommer också att rengöra framsätena på samma sätt.
Baksätena.. forts från "skruva loss säten"
För att jag skulle få loss golvmattan blev jag tvungen att lossa baksäten också. Det var lite klurigt att komma på hur jag skulle få loss sätena för jag ville inte förstöra något, sedan innan visste jag att vissa säten går att dra loss men det är olika på alla bilar så jag började med att känna mellan ryggstödet och sätet om det fanns något som skulle kunna lossa sätet men jag hittade inget så jag började rycka lite i sätets undre kant.
Här sr ni golvamatten som är indelad i två delar, först den stora mattan som täcker hela golvet och sedan en lilla mattan som delvis ligger under baksätena.

Den blå markeringen visar den stora mattan som ligger under framsätena och den lilla matten som är rödmarkerad.
Och för att få loss båda mattorna så blev jag tvungen att ta bort ganska mycket. Jag började med att ta bort sittsdelen bak för att sedan ta bort ryggstödet.
Sätet satt fast ganska bra så jag blev tvungen att lägga en skruvmejsel under sätet och andvända den som hävstång och då sa det "klick", jag gjorde likadant på andra sidan och sedan va det bara att dra ut och lyfta bort sätet.

Röda rutorna visar var fästena still sätet sitter.

När man ska sätta tillbaka sätet är det bara att lägga sitten på plats och sedan trycka neråt.

Här är sittsdelen borttagen. Ryggstödet satt fast med två bultar(rödmarkerade) sedan var det bara att lyfta ryggstödet uppåt eftersom det satt två metallhakar längst upp på ryggstödets baksida.

Metall hakarna som håller rysstödet på plats.
När jag fått loss ryggstödet så lossade jag "armstöden"/sidoväggarna.

Ni kan se de svara "väggarna" på vardera sida om sätena som måste tas bort för att komma åt golvmatta. Den blåmarkerade visar en "lucka", bakom luckan finns det skruvar som håller fast hela "väggen".

Här har jag fått bort "luckan" och rödmareringarna visar var skruvarna satt fast.

Listen som finns lodrätt längts dörrens kortsida höll fast sidoväggen så jag rev loss den.

Listen går att få på plats igen genom att trycka tillbaks den.
Sedan var det bara att dra hela väggen lite åt höger och sedan lyfta och dra.

Nu har jag nästan fått loss den och nu sitter den bara fast med säkerhetsbältet som jag skruvade loss och sedan sträde jag igenom den genom det lilla hålet och sedan fick jag loss "väggen" helt och hållet. Jag kommer kanske att klä in "väggen" i läder för att den ska bli snyggare men vi får se hur det blir med den saken.

För att få loss säkerhets bältet så tog jag loss plastskyddet (rödmarkerad) som täcker bulten. Den blåmarkerade visar bältets metalldel som är fäst med bulten.

Rödmarkerade är visar var bulten sitter. Bultar som fäster säkerhetsbälten och säten är mycket vikitgt att de blir fästa på rätt sätt och att man skruvar åt dem ordentiligt med tanke på säkerheten ifall om man skulle krocka.

Såhär såg det ut när jag fått bort baksätena. Nu går det att få bort den lilla och stora golvmattan, det va ganska många delar som jag blev tvungen att ta bort innan jag kom åt mattorna. Jag passade även på att smörja den bakre fönsterhissens delar som ligger bakom högtalarna på båda sidor.

Här är en tydligare bild på hur mattorna ät placerade och var den lilla och stora mattan skiljer sig åt.
Rödmarkerad är den lilla mattan och blåmarkerade är den stora som ligger under sätena och sträcker sig fram till pedalerna.

Såhär ser det ut under golvmattan, svårt att vika upp mattan eftersom det var tjock isolering på underisdan som gjorde den stel.

När jag vek upp mattan så hittade jag en sladd men en liten lappa på ena änden och jag kom på att den tillhör fimpkoppen som satt där innan men den har jag plockat bort och ska ersättas med det nya armstödet, så nu har den ingen betydelse om jag inte kan använda den sladden som om strömkälla till dioderna som jag ska placera bak på armstödet.

Detta är också en anledning till varför jag plockade bort sätena, för att rengöra under sätena. Ni kan se hur mycket smuts det fanns där!!! Jag dammsög bort allt och sedan rengjorde jag med en lite fuktad borste och torkade rent med trasa.

Det finns ett avlångt fläktgaller i plast bakom ryggstöden så att bakrutan inte immar igen. Flägallret är smutigt av allt damm så jag ville rengöra den.
För att få loss den så blev jag tvungen att lossa säkerhetsbäletas fästen uppe vid axelhöjd och det va inte alls svårt men bultarna satt väldigt hårt.

Bulten som håller fast säkerhetsbältet. Luftgallret som jag ska ta bort sitter ca. 0,5 cm under säkerhetsbätets konstruktion. Jag ska tvätta rent listen och sprayta på silocone-spray för att göra den "som ny".
Här sr ni golvamatten som är indelad i två delar, först den stora mattan som täcker hela golvet och sedan en lilla mattan som delvis ligger under baksätena.

Den blå markeringen visar den stora mattan som ligger under framsätena och den lilla matten som är rödmarkerad.
Och för att få loss båda mattorna så blev jag tvungen att ta bort ganska mycket. Jag började med att ta bort sittsdelen bak för att sedan ta bort ryggstödet.
Sätet satt fast ganska bra så jag blev tvungen att lägga en skruvmejsel under sätet och andvända den som hävstång och då sa det "klick", jag gjorde likadant på andra sidan och sedan va det bara att dra ut och lyfta bort sätet.

Röda rutorna visar var fästena still sätet sitter.

När man ska sätta tillbaka sätet är det bara att lägga sitten på plats och sedan trycka neråt.

Här är sittsdelen borttagen. Ryggstödet satt fast med två bultar(rödmarkerade) sedan var det bara att lyfta ryggstödet uppåt eftersom det satt två metallhakar längst upp på ryggstödets baksida.

Metall hakarna som håller rysstödet på plats.
När jag fått loss ryggstödet så lossade jag "armstöden"/sidoväggarna.

Ni kan se de svara "väggarna" på vardera sida om sätena som måste tas bort för att komma åt golvmatta. Den blåmarkerade visar en "lucka", bakom luckan finns det skruvar som håller fast hela "väggen".

Här har jag fått bort "luckan" och rödmareringarna visar var skruvarna satt fast.

Listen som finns lodrätt längts dörrens kortsida höll fast sidoväggen så jag rev loss den.

Listen går att få på plats igen genom att trycka tillbaks den.
Sedan var det bara att dra hela väggen lite åt höger och sedan lyfta och dra.

Nu har jag nästan fått loss den och nu sitter den bara fast med säkerhetsbältet som jag skruvade loss och sedan sträde jag igenom den genom det lilla hålet och sedan fick jag loss "väggen" helt och hållet. Jag kommer kanske att klä in "väggen" i läder för att den ska bli snyggare men vi får se hur det blir med den saken.

För att få loss säkerhets bältet så tog jag loss plastskyddet (rödmarkerad) som täcker bulten. Den blåmarkerade visar bältets metalldel som är fäst med bulten.

Rödmarkerade är visar var bulten sitter. Bultar som fäster säkerhetsbälten och säten är mycket vikitgt att de blir fästa på rätt sätt och att man skruvar åt dem ordentiligt med tanke på säkerheten ifall om man skulle krocka.

Såhär såg det ut när jag fått bort baksätena. Nu går det att få bort den lilla och stora golvmattan, det va ganska många delar som jag blev tvungen att ta bort innan jag kom åt mattorna. Jag passade även på att smörja den bakre fönsterhissens delar som ligger bakom högtalarna på båda sidor.

Här är en tydligare bild på hur mattorna ät placerade och var den lilla och stora mattan skiljer sig åt.
Rödmarkerad är den lilla mattan och blåmarkerade är den stora som ligger under sätena och sträcker sig fram till pedalerna.

Såhär ser det ut under golvmattan, svårt att vika upp mattan eftersom det var tjock isolering på underisdan som gjorde den stel.

När jag vek upp mattan så hittade jag en sladd men en liten lappa på ena änden och jag kom på att den tillhör fimpkoppen som satt där innan men den har jag plockat bort och ska ersättas med det nya armstödet, så nu har den ingen betydelse om jag inte kan använda den sladden som om strömkälla till dioderna som jag ska placera bak på armstödet.

Detta är också en anledning till varför jag plockade bort sätena, för att rengöra under sätena. Ni kan se hur mycket smuts det fanns där!!! Jag dammsög bort allt och sedan rengjorde jag med en lite fuktad borste och torkade rent med trasa.

Det finns ett avlångt fläktgaller i plast bakom ryggstöden så att bakrutan inte immar igen. Flägallret är smutigt av allt damm så jag ville rengöra den.
För att få loss den så blev jag tvungen att lossa säkerhetsbäletas fästen uppe vid axelhöjd och det va inte alls svårt men bultarna satt väldigt hårt.

Bulten som håller fast säkerhetsbältet. Luftgallret som jag ska ta bort sitter ca. 0,5 cm under säkerhetsbätets konstruktion. Jag ska tvätta rent listen och sprayta på silocone-spray för att göra den "som ny".
Sidospeglarna
Jag ska kanske köpa nya sidospeglar om det inte kostar för mycket och därmed blev jag tvungen att ta loss speglarna för att veta vilken slags spegel och adapterplatta som pasar just min bil. En adaperplatta är den delen som man fästerspegeln i.


Spegelkåporna har börjat tappa färgen på ovansidan och självaste spegelglaset är gammalt och förstorar väldigt mycket vilket är ganska störande. Det är meningen att man ska kunna styra spegeln elektsikt men det fungerar inte och jag har ännu inte tagit reda på om det motorn till spegeln som är sönder, någon sladd som är av eller om det bara är mekaniken bakom spegeln som stelnat rejält. Om det är så att den är sönder kommer jag att köpa nya speglar och det finns många olika modeller att välja mellan.
För att få loss spegeln fick jag ta och lossa en plastkåpa som sitter på dörrens insida och där bakom satt det två små bultar.

Det rödmarekerade visar plastkåpan som jag tog loss för att komma åt bultarna som håller fast spegeln.

Rödmarkeringen visar skruvarna, de hade rostat igen lite så jag sprayade lite 5-56a på de.



Spegelkåporna har börjat tappa färgen på ovansidan och självaste spegelglaset är gammalt och förstorar väldigt mycket vilket är ganska störande. Det är meningen att man ska kunna styra spegeln elektsikt men det fungerar inte och jag har ännu inte tagit reda på om det motorn till spegeln som är sönder, någon sladd som är av eller om det bara är mekaniken bakom spegeln som stelnat rejält. Om det är så att den är sönder kommer jag att köpa nya speglar och det finns många olika modeller att välja mellan.
För att få loss spegeln fick jag ta och lossa en plastkåpa som sitter på dörrens insida och där bakom satt det två små bultar.

Det rödmarekerade visar plastkåpan som jag tog loss för att komma åt bultarna som håller fast spegeln.

Rödmarkeringen visar skruvarna, de hade rostat igen lite så jag sprayade lite 5-56a på de.

Insidan av dörrarna
För att komma åt låset till bildörren blev tvungen att lossa insidan av dörren. Sedan ska jag också klä om insidan av dörrarna så de kommer jag inte sätta på plats förrän de klätts färdigt. Jag vet fortfarade inte om jag ska klä in de i riktigt läder/skinn eller konstläder, jag måste kolla vad det kostar med äkta. Äkta skinn/läder håller flera år och tål slitage mycket bättre än konstläder. Materialet på dörrarnas insida är av vinylplast och förmodligen orginal.

Bild före. Det finns en skada på undre långsidan i mitten där vinylplasten skrapasts av och det blivit en liten reva, men det syns inte så tydligt på bilden.
För att få loss insidan av dörren blev jag tvungen att skruva loss två synliga skruvar(grönmarkerade) och sedan en som var gömd bakom knappen till elspeglanra(blåmarekerad), för att komma åt den fick jag ta en skruvmejsel och tvinga ur kanpprna och där bakom satt skruven. Jag fick även knäppa loss plastramen som sitter runt dörrhandtage(röda stora rutan). Sedan satt den också fast på övre långsidan med metall klamrar, korsidorna och undre långsidan var bara att rycka loss lite försiktigt(röda små rutor).


Bild efter. Ni kan se de mörka områdena på dörren, det är hål så att men kan komma åt dörrlåset och elfönsterhissen. Hålen är täckta med en tjock plastfilm som skyddar hålen från smuts och den värsta fukten.
Centrallåset fungerar ibland men har börjat krongla lite. Det är svårt att säga om det bara är någon del som rostat lite men jag skulle tro att det är något fel på nyckelhålet som förslitists eftersom nyckeln ibland snurrar runt utan att låsa eller låsa upp. För att få reda på det så är det bara att börja undersöka vad som kan vara orsaken.
Jag smörjde alla delar till låstet och elfönsterhissars alla leder , glidskenor och kugghjul, med 5-59. Elfönsterhissarna fungerar bra men kan vara lite sega ibland och det är förmodligen bara att smörja de.

Universaloljan 5-59:an smörjer bra och leder och gångjärn blir som nya, det finns säkert mängder med oljor och medel som man kan använda men jag använde mig av 5-56:an.
Här kommer en bild som förtydligar vad som är vad innuti dörren.

I det rödmarkeradeom rådet kommer man åt låset till dörren och den övre vänstra fönsterhissskenan.
Det grönmarkerade, tillgång till fönsterhissens skenor.
Det blåmarkerde, fönsterhissmotorn, kugghjul och skenor.
Lilamarkerad, dörrhandtaget.

Skyddsplaten dras av en bit för att man ska komma åt. Denna bild visar hålet där man kommer åt låset( höger bildörr). Det är ganska litet och mörkt och jag fick ta en spegel och lampa för att se vad som var vad när jag skulle smörja in delarna.

Här ser ni fönsterhissmotorn(vänster dörr) och ett halvt kugghjul som gör det möjligt att rutan åker ner och upp(rödmarkerad).
Jag smorde alla delar som har en avgörade roll men har dock inte testat fönsterhissen än, men jag är 90% säker på att det hjälper att smörja eftersom ingen del är sönder utan bara sega.
Ena dörrhandtaget gnisslade lite när man öppnade dörrhandtaget och efter smörjning lät det inte alls. Dörrhandtaget på insidan var seg och gick inte tillbaka hela vägen och nu åker den tillbaka hela vägen utan hjälp. Dörrens gångjärn var också sega och efter lite 5-59a på de så så blev dörren väldigt smidig.

Bild före. Det finns en skada på undre långsidan i mitten där vinylplasten skrapasts av och det blivit en liten reva, men det syns inte så tydligt på bilden.
För att få loss insidan av dörren blev jag tvungen att skruva loss två synliga skruvar(grönmarkerade) och sedan en som var gömd bakom knappen till elspeglanra(blåmarekerad), för att komma åt den fick jag ta en skruvmejsel och tvinga ur kanpprna och där bakom satt skruven. Jag fick även knäppa loss plastramen som sitter runt dörrhandtage(röda stora rutan). Sedan satt den också fast på övre långsidan med metall klamrar, korsidorna och undre långsidan var bara att rycka loss lite försiktigt(röda små rutor).


Bild efter. Ni kan se de mörka områdena på dörren, det är hål så att men kan komma åt dörrlåset och elfönsterhissen. Hålen är täckta med en tjock plastfilm som skyddar hålen från smuts och den värsta fukten.
Centrallåset fungerar ibland men har börjat krongla lite. Det är svårt att säga om det bara är någon del som rostat lite men jag skulle tro att det är något fel på nyckelhålet som förslitists eftersom nyckeln ibland snurrar runt utan att låsa eller låsa upp. För att få reda på det så är det bara att börja undersöka vad som kan vara orsaken.
Jag smörjde alla delar till låstet och elfönsterhissars alla leder , glidskenor och kugghjul, med 5-59. Elfönsterhissarna fungerar bra men kan vara lite sega ibland och det är förmodligen bara att smörja de.

Universaloljan 5-59:an smörjer bra och leder och gångjärn blir som nya, det finns säkert mängder med oljor och medel som man kan använda men jag använde mig av 5-56:an.
Här kommer en bild som förtydligar vad som är vad innuti dörren.

I det rödmarkeradeom rådet kommer man åt låset till dörren och den övre vänstra fönsterhissskenan.
Det grönmarkerade, tillgång till fönsterhissens skenor.
Det blåmarkerde, fönsterhissmotorn, kugghjul och skenor.
Lilamarkerad, dörrhandtaget.

Skyddsplaten dras av en bit för att man ska komma åt. Denna bild visar hålet där man kommer åt låset( höger bildörr). Det är ganska litet och mörkt och jag fick ta en spegel och lampa för att se vad som var vad när jag skulle smörja in delarna.

Här ser ni fönsterhissmotorn(vänster dörr) och ett halvt kugghjul som gör det möjligt att rutan åker ner och upp(rödmarkerad).
Jag smorde alla delar som har en avgörade roll men har dock inte testat fönsterhissen än, men jag är 90% säker på att det hjälper att smörja eftersom ingen del är sönder utan bara sega.
Ena dörrhandtaget gnisslade lite när man öppnade dörrhandtaget och efter smörjning lät det inte alls. Dörrhandtaget på insidan var seg och gick inte tillbaka hela vägen och nu åker den tillbaka hela vägen utan hjälp. Dörrens gångjärn var också sega och efter lite 5-59a på de så så blev dörren väldigt smidig.
Rost under listen
När jag skruvad loss lamphusen så tänkte jag att det är lika bra att ta bort tätningslisten som går runt kanten på bagaeluckan så jag kan rengöra därunder också. När jag lossat gummilisten märkte jag att det föekommer rost och det måste åtgärdas innan det hinne för långt och rostar sönder plåten, det har redan hunnit rosta två små hål.
Jag måste läsa på mer om hur man rostlagar och vilka verktyg men behöver. Jag vet på ett ungefär hur och vad man gör men det måste bli ordentligt gjort. Kort sagt så ska man slipa bort rosten, lägga på ett rostskyddslager och sendan slipa ytan fin och sen kan man lakca med bilens färg.

Den svarta gummilisten som går runt hela luckan lossade jag genom att försiktigt lirka loss den och sedan fästa den genom att trycka tillbaka den.

Mycket damm, löv och barr ligger i skåran och svårt att få det helt rent om listen ligger på plats.

Bild innan jag började rengöra.

Efter

Blev helt vitt och rent efter rengörning. Först damsög jag bort löven och barren sedan gnuggade jag rent allt med en blöt trasa med lite bilshampo.
Rosten som jag hittade låg på listens långsida, på undersidan av en kant, det va inte så farligt. På långsidan ligger gummilisten i kontakt med plåten och jag misstänker att vattnen som runnit av den vägen har hamnat mellan gummilisten och plåten och på detta vis varit extra utsatt för rost och tillslut så började det rosta.
Det behöver inte alltid vara vatten som oraskat rost, det räcker med att luftfuktigheten är över 70 % så börjar järnet korrodera. Rosten kommer fortsätta att sprida sig om man inte behandlar det utsatta området och då är det väldigt vilktigt att ta bort ALL rost när man lakcar om, annars kommer det fortsätta rosta även om det är ett minimalt område som man missat.

De röda pilarna visar var vattnet rinner av och de blåa visar var rosten finns.

Röda rutorna visar rosten och mellan de två så finns det smårost längs hela vägen.

Bild på rosten på den vänstra sidan. Har inte gått igenom plåten ännu vilket underlättar lagningen.
Gummilisten satt fast på metallkanten som sticker ut(där rosten finns).

Här har rosten satt sig lite längre ner, jämfört med bilden ovan, och hunnit göra hål i plåten och är påväg att sprida sig, detta är ett lite mer allvarligare rostangrepp.
Jag måste läsa på mer om hur man rostlagar och vilka verktyg men behöver. Jag vet på ett ungefär hur och vad man gör men det måste bli ordentligt gjort. Kort sagt så ska man slipa bort rosten, lägga på ett rostskyddslager och sendan slipa ytan fin och sen kan man lakca med bilens färg.

Den svarta gummilisten som går runt hela luckan lossade jag genom att försiktigt lirka loss den och sedan fästa den genom att trycka tillbaka den.

Mycket damm, löv och barr ligger i skåran och svårt att få det helt rent om listen ligger på plats.

Bild innan jag började rengöra.

Efter

Blev helt vitt och rent efter rengörning. Först damsög jag bort löven och barren sedan gnuggade jag rent allt med en blöt trasa med lite bilshampo.
Rosten som jag hittade låg på listens långsida, på undersidan av en kant, det va inte så farligt. På långsidan ligger gummilisten i kontakt med plåten och jag misstänker att vattnen som runnit av den vägen har hamnat mellan gummilisten och plåten och på detta vis varit extra utsatt för rost och tillslut så började det rosta.
Det behöver inte alltid vara vatten som oraskat rost, det räcker med att luftfuktigheten är över 70 % så börjar järnet korrodera. Rosten kommer fortsätta att sprida sig om man inte behandlar det utsatta området och då är det väldigt vilktigt att ta bort ALL rost när man lakcar om, annars kommer det fortsätta rosta även om det är ett minimalt område som man missat.

De röda pilarna visar var vattnet rinner av och de blåa visar var rosten finns.

Röda rutorna visar rosten och mellan de två så finns det smårost längs hela vägen.

Bild på rosten på den vänstra sidan. Har inte gått igenom plåten ännu vilket underlättar lagningen.
Gummilisten satt fast på metallkanten som sticker ut(där rosten finns).

Här har rosten satt sig lite längre ner, jämfört med bilden ovan, och hunnit göra hål i plåten och är påväg att sprida sig, detta är ett lite mer allvarligare rostangrepp.
Lamphusen bak och sido blinkers
Jag plockade bort lamphusen av två orsaker, för det första blir lättare att komma åt antennen och för det andra för att kunna rengöra ordentligt runt om. Jag skruvade även loss reg.skyllts lamporna för de va så smutsiga och insidan på lampskalet var väldigt dammigaoch fulla med döda insekter. Det är mycket lättare sen att vaxa bilen när det inte sitter massor av plastlister och lampor i vägen, där vaxen lätt fastnar på och lämnar en gråvit yta som man får skrubba för att få bort.

Här ser ni reg. skylltslamporns om hänger löst, det är inte svårt att lossa dessa detaljer, de sitter fast med skruvar eller små bultar beror på vad det gäller.

Ni kan se att där lamphuset suttit är det rejält med smuts, det syns inte om man kollar lite snabbt men på nära håll är det rejält med smuts.

Såhär såg det ut efter att jag tagit bort båda baklamporna. Om nya baklampor inte är allt för dyra så ska jag kanske byta ut baklysena. Måste fortsätta leta efter alternativ.
Jag kan tänka mig att inga lamphus eller sidoblinkers blivit utbytta under bilens 18år och de har hunnit blekna av solen och samlat på sig rejält med repor och därför vill jag köpa nya. Sidoblinkerserna som sitter placerade i däckhöjd bakom framdäcket var riktigt smutsiga och ofräsha. Jag skruvde loss sidoblinkerserna på bilens båda sidor för att rengöra de och plåten. Jag fick använda mig av flytade hårdvax för att få bort smutsen som låg som ett plack på lacken.

Om Ni tittar riktigt nog så ser man ett gått lager runt blinkersen och det är väldigt svårt att få bort vid vanlig biltvätt. Det går inte att få bort smutsen genom att dra med fingret, det är riktigt ingrott. Skruven som är rostig ska jag också byta ut.

Jag skruvad loss den lite och flyttade den 1 cm höger för att Ni ska hur smutsigt det är under. Ni ser även att någon kladdat vax på den svara plsten och resulterar i att den blir vitgrå.

Bild på hårdvaxburken, vaxet avlägsnar effektivt ingrodd smuts. Det är inte gjort för att ta bort smuts men någon gång länge sedan provade olika medel för att lösa upp smuts och då fungerade de här medlet väldigt bra beror såklart vad det är för smuts.

Såhär såg det ut före rengörning, ps jag han redan rengöra längst till vänster innan jag tog foto.

Efter rengörning. Jag fick skrubba ganska hårt för att det skulle gå rent men rent blev det tillslut.

Här ser ni reg. skylltslamporns om hänger löst, det är inte svårt att lossa dessa detaljer, de sitter fast med skruvar eller små bultar beror på vad det gäller.

Ni kan se att där lamphuset suttit är det rejält med smuts, det syns inte om man kollar lite snabbt men på nära håll är det rejält med smuts.

Såhär såg det ut efter att jag tagit bort båda baklamporna. Om nya baklampor inte är allt för dyra så ska jag kanske byta ut baklysena. Måste fortsätta leta efter alternativ.
Jag kan tänka mig att inga lamphus eller sidoblinkers blivit utbytta under bilens 18år och de har hunnit blekna av solen och samlat på sig rejält med repor och därför vill jag köpa nya. Sidoblinkerserna som sitter placerade i däckhöjd bakom framdäcket var riktigt smutsiga och ofräsha. Jag skruvde loss sidoblinkerserna på bilens båda sidor för att rengöra de och plåten. Jag fick använda mig av flytade hårdvax för att få bort smutsen som låg som ett plack på lacken.

Om Ni tittar riktigt nog så ser man ett gått lager runt blinkersen och det är väldigt svårt att få bort vid vanlig biltvätt. Det går inte att få bort smutsen genom att dra med fingret, det är riktigt ingrott. Skruven som är rostig ska jag också byta ut.

Jag skruvad loss den lite och flyttade den 1 cm höger för att Ni ska hur smutsigt det är under. Ni ser även att någon kladdat vax på den svara plsten och resulterar i att den blir vitgrå.

Bild på hårdvaxburken, vaxet avlägsnar effektivt ingrodd smuts. Det är inte gjort för att ta bort smuts men någon gång länge sedan provade olika medel för att lösa upp smuts och då fungerade de här medlet väldigt bra beror såklart vad det är för smuts.

Såhär såg det ut före rengörning, ps jag han redan rengöra längst till vänster innan jag tog foto.

Efter rengörning. Jag fick skrubba ganska hårt för att det skulle gå rent men rent blev det tillslut.
Antennen
Antennen till radion har gått av och det är inte så bra mottagning till radion så jag ska byta ut den, det är en motordriven antenn som åker upp när man sätter rå radion och jag ska byta ut den till en ny.
Innan jag kunde lossa antennen så blev jag tvungen att lossa massvis med delar i bagaeutrymmet ex. lamphusen till baklyktorna, en gasfjädern, plast/filt skydd som täcker insidan i bagaeutrymmet.

Gasfjädern som jag plockade bort för att underlätta arbetet, den satt fast med två små klämmrar. Gasfjädrar används på väldigt många ställen bl.a. i kontorsstolar.

Det svarta(röda rutan) fick jag böja undan för att komma åt antennen som ligger där bakom. Den svarta gummilisten som hänger löst lossade jag eftersom jag skulle titta efter rost under den och sedan rengöra runtom för att den ska bli finare. Bilder kommer på detta.

Det var väldigt knöligt att böja undan plasten eftersom den var ganska tjock och stel. Röda rutan visar var antennen sitter.

Här är antennen som jag skruvade loss (de röda rutorna visar vad jag fick skruva loss). De två nedersta satt den fast med och de övre olika sladdar. Kanske någon typ av jorning eftersom de va kopplade till plåten??
Innan jag kunde lossa antennen så blev jag tvungen att lossa massvis med delar i bagaeutrymmet ex. lamphusen till baklyktorna, en gasfjädern, plast/filt skydd som täcker insidan i bagaeutrymmet.

Gasfjädern som jag plockade bort för att underlätta arbetet, den satt fast med två små klämmrar. Gasfjädrar används på väldigt många ställen bl.a. i kontorsstolar.

Det svarta(röda rutan) fick jag böja undan för att komma åt antennen som ligger där bakom. Den svarta gummilisten som hänger löst lossade jag eftersom jag skulle titta efter rost under den och sedan rengöra runtom för att den ska bli finare. Bilder kommer på detta.

Det var väldigt knöligt att böja undan plasten eftersom den var ganska tjock och stel. Röda rutan visar var antennen sitter.

Här är antennen som jag skruvade loss (de röda rutorna visar vad jag fick skruva loss). De två nedersta satt den fast med och de övre olika sladdar. Kanske någon typ av jorning eftersom de va kopplade till plåten??
Skruva loss sätena
Jag tänkte att jag ska lägga på en ny golvmatta i bilen, jag lägger på den nya mattan på den nuvarade. Golvmattan i bilen täcker hela golvet på bilen och sitter fast under stolarna och olika lister. Stolarna och listerna måste lossas för att den nya mattans ska sitta riktigt snyggt. Den gamla är grå till färgen och sliten på vissa ställen och därför ska jag lägga på en ny svart. Det är oklart om jag ska beställa orginal golvmattan eller lägga på en matta. Om jag lägger på en ny matta så måste jag köpa heltäckningsmatta och klippa till i rätt storlek. Det finns nackdelar med båda alternativen, orginalmattan är säkert jättedyr och därmed onödigt, men om jag köper heltäckningsmatta så blir det svårt att forma och fästa den.
Jag har räknat ut att om jag ska köpa heltäckningsmatta som jag behöver så kommer det kosta 3500kr och då kan det vara mycket lättare att köpa en bmw orginalmatta i exakt passform, jag har varit på bmw group danderyd idag och frågat priser på lite olika saker och skulle få priserna mailade så fort som möjligt. Ska bli väldigt intressant vad delarna kostar.
Jag skruvad loss båda framsätena som satt fast med 4 bultar och sedan dammsög jag rent under för att få det lite fräshare. Sedan är det mycket lättare att röra sig i bilen när framsätena är bortmonterade.

Här jag bara hunnit lossa ena framsätet. På golvet syns ventilation och sladden till sätesvärme.
För att komma åt hela golvmattan blev jag också tvungen att ta bort baksätena eftersom mattan ligger under ett plasthölje som i sin tur ligger halvt i kläm under baksätet. Eftersom det är en cab så har sätena blivit dammiga och grus och massor av björkfrön och löv ligger mellan "väggen" och sitsdynan. Jag tänkte att jag kan rengöra säten noga när jag ändå tar bort de.
När jag plockat bort sätena så började jag lossa instegslisterna listerna och sedan den större listen som ligger i dörröppningen.

Instegslisten lossad. Satt inte fast med skruvar utan det var bara att rycka loss.

Här är båda listena lossade.
Jag valde att ta bort listerna som sitter utanpå bilen för att kunna göra rent under och runt om listerna eftersom det annars är mycket svårt att tvätta rent.

Till vänster är det innan rengörning och till vänster efter. Det blev stor
skillnad men det kommer inte synas så mycket.

Här lossade jag listen som ligger under dörren, också för att kunna rengöra under och runt om.
Jag har räknat ut att om jag ska köpa heltäckningsmatta som jag behöver så kommer det kosta 3500kr och då kan det vara mycket lättare att köpa en bmw orginalmatta i exakt passform, jag har varit på bmw group danderyd idag och frågat priser på lite olika saker och skulle få priserna mailade så fort som möjligt. Ska bli väldigt intressant vad delarna kostar.
Jag skruvad loss båda framsätena som satt fast med 4 bultar och sedan dammsög jag rent under för att få det lite fräshare. Sedan är det mycket lättare att röra sig i bilen när framsätena är bortmonterade.

Här jag bara hunnit lossa ena framsätet. På golvet syns ventilation och sladden till sätesvärme.
För att komma åt hela golvmattan blev jag också tvungen att ta bort baksätena eftersom mattan ligger under ett plasthölje som i sin tur ligger halvt i kläm under baksätet. Eftersom det är en cab så har sätena blivit dammiga och grus och massor av björkfrön och löv ligger mellan "väggen" och sitsdynan. Jag tänkte att jag kan rengöra säten noga när jag ändå tar bort de.
När jag plockat bort sätena så började jag lossa instegslisterna listerna och sedan den större listen som ligger i dörröppningen.

Instegslisten lossad. Satt inte fast med skruvar utan det var bara att rycka loss.

Här är båda listena lossade.
Jag valde att ta bort listerna som sitter utanpå bilen för att kunna göra rent under och runt om listerna eftersom det annars är mycket svårt att tvätta rent.

Till vänster är det innan rengörning och till vänster efter. Det blev stor
skillnad men det kommer inte synas så mycket.

Här lossade jag listen som ligger under dörren, också för att kunna rengöra under och runt om.
Bilen i garaget
Äntligen har jag fått mer plats i garaget. När jag kört ut alla bilar ur garaget blev tvungen att skura rent garagegolvet på ca 40kvm eftersom bilarna dragit med sig grus och vägdamm som lagt sig som ett tjockt svart lager på golvet.
För att lättare kunna arbeta med bilen så plockade jag bort hardtoppen på bilen. En hardtop är ett hårt avtagtbart tak till bilen som lätt kan plockas bort. Hardtoppen är mycket varmare än shuffletten(tygtaket) men nackdelen är att den tar mycket plats när den inte används, om man inte har en speciell förvarningspåse som kan hängas på väggen eller en hardhop-lift som gör det möjligt att hisas up den i taket. Sedan är den rätt så tung att lyfta av och man måste vara mist två. Jag ska på något sätt försöka konstruera en hardtop-lift som fästes i taket.
Tvätta rent golvet och fixa i ordning allt tog ca 3.5 timmar.




Bild på hardtopen, väldigt klumpig att förvara. Den måste stå och luta mot något högre eftersom det finns två metallpiggar(på bakdelen) som inte ska belastas och om de åker ner i golvet blir det fula märken. Metallpiggarna håller taket på plats när man lägger på den på bilen och sedan går elen till bakrutevärmaren vid de på något konstigt sätt, har inte inspekterat det än.
Priset på en hardtop beror på om det är bilens egna färgkod på taket, vad taket har för material, plast eller någon typ av tyg, om den har bakrute uppvärmning och om det är orginal märke. Jag skulle chansa att en orginal hardtop kostar mellan 8000 till 10000 kronor. När jag köpte min bil så fick jag välja om jag vill köpa hardtopen eller inte och därmed blev priset lite dyrare.
För att lättare kunna arbeta med bilen så plockade jag bort hardtoppen på bilen. En hardtop är ett hårt avtagtbart tak till bilen som lätt kan plockas bort. Hardtoppen är mycket varmare än shuffletten(tygtaket) men nackdelen är att den tar mycket plats när den inte används, om man inte har en speciell förvarningspåse som kan hängas på väggen eller en hardhop-lift som gör det möjligt att hisas up den i taket. Sedan är den rätt så tung att lyfta av och man måste vara mist två. Jag ska på något sätt försöka konstruera en hardtop-lift som fästes i taket.
Tvätta rent golvet och fixa i ordning allt tog ca 3.5 timmar.




Bild på hardtopen, väldigt klumpig att förvara. Den måste stå och luta mot något högre eftersom det finns två metallpiggar(på bakdelen) som inte ska belastas och om de åker ner i golvet blir det fula märken. Metallpiggarna håller taket på plats när man lägger på den på bilen och sedan går elen till bakrutevärmaren vid de på något konstigt sätt, har inte inspekterat det än.
Priset på en hardtop beror på om det är bilens egna färgkod på taket, vad taket har för material, plast eller någon typ av tyg, om den har bakrute uppvärmning och om det är orginal märke. Jag skulle chansa att en orginal hardtop kostar mellan 8000 till 10000 kronor. När jag köpte min bil så fick jag välja om jag vill köpa hardtopen eller inte och därmed blev priset lite dyrare.