Rost under listen
När jag skruvad loss lamphusen så tänkte jag att det är lika bra att ta bort tätningslisten som går runt kanten på bagaeluckan så jag kan rengöra därunder också. När jag lossat gummilisten märkte jag att det föekommer rost och det måste åtgärdas innan det hinne för långt och rostar sönder plåten, det har redan hunnit rosta två små hål.
Jag måste läsa på mer om hur man rostlagar och vilka verktyg men behöver. Jag vet på ett ungefär hur och vad man gör men det måste bli ordentligt gjort. Kort sagt så ska man slipa bort rosten, lägga på ett rostskyddslager och sendan slipa ytan fin och sen kan man lakca med bilens färg.

Den svarta gummilisten som går runt hela luckan lossade jag genom att försiktigt lirka loss den och sedan fästa den genom att trycka tillbaka den.

Mycket damm, löv och barr ligger i skåran och svårt att få det helt rent om listen ligger på plats.

Bild innan jag började rengöra.

Efter

Blev helt vitt och rent efter rengörning. Först damsög jag bort löven och barren sedan gnuggade jag rent allt med en blöt trasa med lite bilshampo.
Rosten som jag hittade låg på listens långsida, på undersidan av en kant, det va inte så farligt. På långsidan ligger gummilisten i kontakt med plåten och jag misstänker att vattnen som runnit av den vägen har hamnat mellan gummilisten och plåten och på detta vis varit extra utsatt för rost och tillslut så började det rosta.
Det behöver inte alltid vara vatten som oraskat rost, det räcker med att luftfuktigheten är över 70 % så börjar järnet korrodera. Rosten kommer fortsätta att sprida sig om man inte behandlar det utsatta området och då är det väldigt vilktigt att ta bort ALL rost när man lakcar om, annars kommer det fortsätta rosta även om det är ett minimalt område som man missat.

De röda pilarna visar var vattnet rinner av och de blåa visar var rosten finns.

Röda rutorna visar rosten och mellan de två så finns det smårost längs hela vägen.

Bild på rosten på den vänstra sidan. Har inte gått igenom plåten ännu vilket underlättar lagningen.
Gummilisten satt fast på metallkanten som sticker ut(där rosten finns).

Här har rosten satt sig lite längre ner, jämfört med bilden ovan, och hunnit göra hål i plåten och är påväg att sprida sig, detta är ett lite mer allvarligare rostangrepp.
Jag måste läsa på mer om hur man rostlagar och vilka verktyg men behöver. Jag vet på ett ungefär hur och vad man gör men det måste bli ordentligt gjort. Kort sagt så ska man slipa bort rosten, lägga på ett rostskyddslager och sendan slipa ytan fin och sen kan man lakca med bilens färg.

Den svarta gummilisten som går runt hela luckan lossade jag genom att försiktigt lirka loss den och sedan fästa den genom att trycka tillbaka den.

Mycket damm, löv och barr ligger i skåran och svårt att få det helt rent om listen ligger på plats.

Bild innan jag började rengöra.

Efter

Blev helt vitt och rent efter rengörning. Först damsög jag bort löven och barren sedan gnuggade jag rent allt med en blöt trasa med lite bilshampo.
Rosten som jag hittade låg på listens långsida, på undersidan av en kant, det va inte så farligt. På långsidan ligger gummilisten i kontakt med plåten och jag misstänker att vattnen som runnit av den vägen har hamnat mellan gummilisten och plåten och på detta vis varit extra utsatt för rost och tillslut så började det rosta.
Det behöver inte alltid vara vatten som oraskat rost, det räcker med att luftfuktigheten är över 70 % så börjar järnet korrodera. Rosten kommer fortsätta att sprida sig om man inte behandlar det utsatta området och då är det väldigt vilktigt att ta bort ALL rost när man lakcar om, annars kommer det fortsätta rosta även om det är ett minimalt område som man missat.

De röda pilarna visar var vattnet rinner av och de blåa visar var rosten finns.

Röda rutorna visar rosten och mellan de två så finns det smårost längs hela vägen.

Bild på rosten på den vänstra sidan. Har inte gått igenom plåten ännu vilket underlättar lagningen.
Gummilisten satt fast på metallkanten som sticker ut(där rosten finns).

Här har rosten satt sig lite längre ner, jämfört med bilden ovan, och hunnit göra hål i plåten och är påväg att sprida sig, detta är ett lite mer allvarligare rostangrepp.
Kommentarer
Trackback