Nya reservdelar
Det tjocka gummiröret som behövs till motorn kostade dryda 400 kr och var beställningsvara. Plastlisten till bagageutrymmet ska också beställas hem. Jag har inte så mycket val när det gäller
Idag ska jag köra ut min syrras bil så jag får plats att arbeta i garaget.
Nya reg.plåtar

Kontrollmärke
Ni ska få se bilder på de gamla, de nya och de fixade plåtarna.

Den övre är den gamla och den undre är den nya.

Såhär bleka och svartgråa va de gamla bokstäverna och nummrena på gamla regplåten.

Såhär ser numrena ut på den nya plåten, och som ni kan se så är nummrena väldigt tunna och det gillade jag inte, jag ville ha de tjockare. Ni kan se att nummret är upphöjt och det går en vit kan runt det svarta. Jag kom på att jag kan ta en spritpenna och måla den vita upphöjnaden runt bokstäverna och nummrena så att de blir tjockare.

Nummret blev mycket tjockare och jag tyckte de blev mycket snyggare så annars ser dem så spinkiga ut.

Den högra har blivit ifylld.

Här ser ni en närbild på upphöjnaderna.

Den övre är "före" och den undre är "efter". Nu ser ni verkligen vilken skillnad det blev.
Mycket coolare med feta nummer och bokstäver.
Garaget fullt
Till följd av detta så har jag kommit efter lite i planeringen men försökt att göra andra saker.
Den detlaljerade tidsplanen kommer jag bli tvungen att ändra på eftersom det var svårt att veta hur lång tid saker och ting tar och sedan blev det lite pauser i arbetet.
Jag hade fått för mig att projektet skulle vara klart vecka 8 men deadline visade sig vara vecka 11, så nu har jag 4 veckor extra. Jag har även kommit på lite fler saker som jag ska fixa men även minst en grej som kanske inte ska göras.

Går inte alls att ta sig till bilens front från högersidan men det går precis på centimetern på vänstersidan, sedan står det en tredje bil bredvid den röda så trångt är det. Jag ska se till att någon kör ut min syrras bil så jag får lite mer plats att arbeta på.
Ekonomin
Bilen.....................37 000:-
Tillbehör:
Varmluftspistol ..........200:-
Skruvat, tråd, lim........130:-
Ventilhattar..................25:-
Bilvårdprodukter.........273:-
Konstläder..................180:-
Reg.plåtar...................160:-
Summa tillbehör...........968:-
Total summa...........37 968:-
Varje gång jag har köpt något mer så kommer jag att skriva till det i listan. Det är mina föräldrar som står för alla kostnader.
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Källor
Faktan på flashback är det inte pålitlig till 100% eftersom det är privatpersoner som frågar, svarar och diskuterar om allt möjligt men kan också vara bra för sådan fakta hittar man inte alltid på andra ställen. Privatpersonerna beskriver hur de lagar eller renoverat föremål och vad för produkter och verktyg som behövs.
Det finns även andra sidor som är mer motorinriktade som ex garaget.org där det också diskuteras på liknade sätt som på flashback. Ett annat bra forum som är mer inriktat på just BMW är autopower.se där det finns massor med tips.
När jag ska lossa delar från bilen eller ska kolla fakta om just min bil så använder jag en reparationshandbok som är anpassad för just min blimodell.
När jag letar efter stylinggrejer, reservdelar, verktyg eller blivårdprodukter använder jag bl.a. dessa sidor blitema.se, mekonomen.se, autoexpert.se, motors.ebay.com, jula.se, clasohlson.se, stylingkompaniet.com, shop.conrad.se , stylingwebben.se
Tvätta rent fälgarna
Jag duschade av de med varm vatten ovh sedan sprayade jag på med avfettningsmedel och borstade med en gammal diskborste men det gav nästan inga resultat eftersom avfettnignen lade sig som ett fett oljelager på smutsen. Jag provade att hälla på med diskmedel som löser upp fett och de fungerade bättre men blev tvungen att skrubba väldigt länge.
När jag fått bort den värsta smutsen så fanns de fortfarande fläckar med ojämnheter på fälgen där smutsen satt hårt, så då använde jag mig av en stålborste som lätt tog bort alla rester.
När jag fått fälgarna så rena som möjligt så sprayade jag självast gummit med Whel Shine för att svarta gummit ska se nytt och svart ut medlet fungerar som Silicone Spray men avsedd för däck.




Gummit glänser och är som ny.


Nya Reg.plåtar
Så då beställde jag nya och jag fick välja om jag ville ha EU-märke eller utan och jag valde utan eftersom det är lite mer stilrent på äldre bilar och det kanske skulle bli knappt med plats att fästa reg.plåten bak på bilen.
Men efter ett tag så ångrade jag mig eftersom reg.plåt hållare till regplåtar utan EU-märke är svarta och tråkiga och det finns mycket större utbud på plåthållare avsedda för reg.plåtar med EU-märke men jag får väl sryla till men egna reg.plåtshållare. Det ska bli kul och se vad jag hittar på.
Pris för en ny plåt är 80:- och jag beställde en fram och en bak så priset blev 160 för båda:-
Bild kommer när de nya plåtarna kommit så ni får se skillnaden.
Silicone spray
Jag köpte Silicone spray, Tyre Shine och kromglans och detta kostade 278 kr.

Med silicone spray kan man "förnya" plast och gummi genom att den smörjer materialet och en tunn hinna av medlet sätter sig på gummit. Jag kommer att spaya golvmattorna som är alldeles svartgråa och glanslösa och sedan kom jag på att jag även kan spraya plastdetaljerna som sitter runtom grillen. Även plasten som satt bakom reg.skylten kommer jag att spraya med silicone spray för att återskapa den "nya" svarta färgen.

De två övre delarna kommer jag att spraya.
Jag kommer att lägga upp före och efterbilder så ni verkligen ser resultatet och jag kan säga att jag blev mycket nöjd.

Den till vänster är före och till höger efter.

Den övre är innan behandling och undre efter.
Resultatet blev inte alls som väntat och den fick en mycket fin glas och fick även tillbaka den svara färgen. Jag sprayade ett tunnt lager och sedan gnuggade jag in det med en luddfri trasa och sedan lät jag det torka. Det gick jättesmidigt och blev superbra resultat.

Före. Som ni kan se är den väldigt smutsig och nästan grå.

Efter

Efter. Såhär svart och glansigt blev resultatet efter silicon sprayningen.
Jag sprayade även gummi mattorna i bilen och här kommer det lite bilder. Innan jag sprayade mattorna skrubbade jag rent de med såpa och en större nageborste för att den ska fästa bättre.

Blev tvungen att skrubba vädligt länge för att få bort allt smuts från de små rutorna. Såhär såg mattorna ut innan tvätten.

Såhär svarta och fina blev mattorna efter sprayningen.
Jag kommer definitivt att spraya fler plastdeltaljer för att få det se fräsht ut, men vad det blir får jag se senare.
17 Dec, Listen vid bagaeutrymmet
Den svarta listen i bagaeutrymmet precis vid låset har gått sönder eftersom ägaren innan velat ta loss den men inte kommit på hur man lossar den från de fyra fästena som ser ut som svarta häftstift med en rund liten plaststav i mitten. Jag ska gå till mekonomen och se om de har en ny list annars får jag laga den gamla eller så tar jag bort den helt.
För att se hur ”häftstifen” satt fast så blev jag tvungen att ta bort ”filten” på insidan och det va bara loss skalet till bak-lamphusen, inte alls svårt.
När jag ändå hade lossat ”filten” så ville jag lossa plasthöljet bakom reg.plåten(orange färgad) eftersom den är täckt med ett lager wax som gör så att den ser grå ut. Ägaren innan hade tydligen waxat pastdetaljerna också vilket resulterar i att plasten ser ut att vara grå och smutsig. Det går att tvätta rent om man skrubbar lite med en borste.
Först lossade jag reg.skylten och regskylltshållaren och sedan skulle jag lossa det ”gråa”plastplattan men den satt såklart också fast som inte va helt lätt att få bort.
reg.plåt och regplåthållaren borttagen
Först lossade jag reg.skylten och regskylltshållaren och sedan skulle jag lossa det ”gråa”plastplattan men den satt såklart också fast som inte va helt lätt att få bort.
Plastplatten satt fast med liknade pluggar som man använder när man ska sätta upp tex speglar på vägen och vill inte att skruven åker ut. I de pluggarna så har den gamla reg.skyllten suttit och den har suttit fast med skruvar som skruvats in i pluggarna. Nu när jag skulle dra ut pluggarna så var de försorade eftersom skruvar suttit i de så jag blev tvungen att klämma ihop de med en tång samtidigt som jag tryckte ut de från insidan i bagaeutrymmet.
Det röd markerade visar var pluggarna sitter.
Plastpluggen för tjock för att tryckas igenom.
Plastpluggen var för tjock för att tryckas igenom.
När jag klämmit ihop pluggen med en tång var den fortfarande inte tillräckligt smal för att gå igenom och jag blev tvungen att tvunga och kämpa ett tag och tillslut gick det. Allt går med lite våld:P
Detta plasthölje ska tvättas och sedan kommer jag att putsa till den på något sätt. Jag återkommer om detta.
Plastplatten satt fast med liknade pluggar som man använder när man ska sätta upp tex speglar på vägen och vill inte att skruven åker ut. I de pluggarna så har den gamla reg.skyllten suttit och den har suttit fast med skruvar som skruvats in i pluggarna. Nu när jag skulle dra ut pluggarna så var de försorade eftersom skruvar suttit i de så jag blev tvungen att klämma ihop de med en tång samtidigt som jag tryckte ut de från insidan i bagaeutrymmet.
17 Dec, Tvätta rent grillen
Jag tog in grillen och de två andra delarna för att tvätta rent de. Grillen har varit guldlackerad från början och sedan blivit svarlackad, men den har fått små stenskott och därmed har den svara färgen försvunnit på några ställen. Men innan jag lackar de så måste de sandpappras med mycket fint sandpapper, ca 1200, för att färgen ska fästa och inte flagna av. Ska söka mer fakta om lackering.
På delarna som sitter på vardera sida av grillen har en skummgummi list som har gått sönder på några ställen och det kan vara bra att byta de också men det är inte ett måste. Det inte inte svårt att byta ut de eftersom de sitter fast med sjävhäftande tejp.
Eftersom den svara färgen blivit så matt så är det finare om den är kolsvarta men måste fundera mer på hur jag fixar det. Grillen ska iaf lackas om.
17 Dec, Sprucket rör
När motorn var igång satte jag händerna runt gummmiröret kännde jag att det pyste ut ganska mycket luft och det är förståss inte bra. När jag lossat slangklämmorna (blåmarkerade) fick jag av röret som förbinder sig mellan motorn och luft.
På undersidan av gummiröret (den gul markerade pricken) så fanns det en till förbindelse till en mycket mindre slang som ringlar sig ner runt motorn. Den mindre slangen bör också bytas eftersom det finns små sprickor på den, men det blir betydligt svårare att byta ut den eftersom den ligger så djupt ner och det är trånga utrymmen. Men det ska nog gå bra.
För att få tag på orginal resvervdelar så kommer jag att gå till mekonomen eftersom de har väldigt sort sortiment till bra pris, eller så kommer jag gå till BMW och köper orginaldelar.
Här är några bilder på gummiröret och var den mindre förbindelsen sitter.
Bild tagen rakt ovanifrån.
Bild tagen från högra sidan. Den rödmarkerade visar förbindelsen till den mindre slangen.
Den stora röd markerade visar vart den lilla slangen är och den lilla sprickan i slangen. Den blå markerade visar var gummiröret suttit.
Den mindre slangen (röd färgad)som också bör bytas ringlar sig bakom motorn och sedan går den parllellt med en liknande slang (blå färgad).
inzomad bild.
När jag tagit bort tejpen på gummiröret så hittade jag välidt stora revor på två ställen, som uppstått av slitage men främst ålder.
17 Dec, lossa lite delar
Idag började jag skruva loss grillen och jag märkte att den är i tre delar vilket underlättar det hela. Grillen var fast med några klämmror samt skruvar som inte alls va svåra att lossa. Klippsen plockade jag bort och lossade plasten. Jag funderar på att lacka om delarna men innan måste jag kolla upp hur man gör det och vad som behövs. Jag vet på ett ungefär hur man gör men sen finns det säkert massvis med små detaljer som man måste tänka på.
Plasten runt lysena satt fast med två skruvar( röda pilarna). Samma gällde högersidan.
Efter att jag fått loss grillen så ville jag skruva loss lamphusen för att göra rent där under och se om man kan göra något åt fukten inne i lampan. Lite vatten(blå markerat) har lyckats ta sig in innanför glaset på den vänstra lampan. Eventuellt ska jag byta ut lamporna till diodlapor efetrsom det ger mycker bättre ljus. Lamphuset lossade jag genom tre skruvar (röd markerat) och sedan elkablarna till lampan.
Bild på lampan när den är loss men det sitter fortfarande fast en plastslang som jag inte vågar ta bort eftersom den troligen har någon viktig funktion och då kanske jag inte får tillbaka den. Eller så kan det vara så att den inte har någon som helst funktion eftersom det inte händer någonting när man vrider på knappen inne i bilen.
Plastslangen syns lite längst ner till vänster i bilden nedanför.
15 december, översikt
Bilen har sått ute på vår parkering enda sen jag fick den och idag körde jag in den i garaget där den får stå fram till vår. Det underlättar också allt arbete eftersom det är varmare och bättre belysning men det bli också lite mindre utrymme att arbeta på.
Idag har jag också checkat bilen och hittat lite fler delar som bör bytas ut eller lagas.
- Byta ut bmw märket
- Laga eller byta ut en plastdetalj i motorrummet
- Laga eller byta ut en plastlist i bagaeutrymmet.
Eftersom bilen är gammal och har stått ute i kyla, regn och sol så har bmw dekalen fram på bilen spruckit och delar av färgen flagnat. Jag inspekterade lite hur den sitter fast och kom fram till att det är inte svårt att byta ut märket, den sitter fast med två skruvar men dock på ett lite svåråtkomligt ställe.
På de nyare bilar så fäller man upp motorhuven mot vindrutan men på min bil så fäller man upp den tvärt om och därför blir det trärgre utrymmen att jobba på.
Den genomskinliga plasten har spruckit och måste bytas ut.
Det ärinte alls svårt att byta ut den tjocka svarta plastslangen som är tillfälligt tejpad.